Formalności po ślubie. - Blog sklepu ZaprosNaSlub - Zaproszenia Ślubne Formalności po ślubie. - Blog sklepu - Zaproszenia Ślubne - ZaprosNaSlub - O ślubie i wszystkim innym.

Social Media

Formalności po ślubie.

2 września, 2018


Kiedy opadnie kurz emocji, związanych z ceremonią ślubną i weselną, siadamy głęboko w fotelu i zastanawiamy się co jeszcze musimy zrobić, aby mieć to wszystko z głowy. Trudniej może mieć kobieta, która formalnie – w pewnych okolicznościach -, musi dopilnować więcej obowiązków. Wszystko zależne jest od decyzji o przyszłym nazwisku.

Dowód osobisty.

O formalnościach po ślubie możemy mówić w kategorii zaktualizowania danych osobowych i miejsca zameldowania. W procesie organizacyjnym ślubu, decydujemy, czy chcemy przyjąć nazwisko męża, zmienić na dwuczłonowe lub zachować swoje. W pierwszym i drugim przypadku, zmianę trzeba będzie nanieść na dokumenty, co wiąże się bezpośrednio z koniecznością złożenia wniosku o wydanie nowych. To właśnie decyzja o zmianie nazwiska niesie ze sobą najwięcej konsekwencji.

W pierwszej kolejności, w przypadku zmiany nazwiska,  kobieta musi pomyśleć o zmianie dowodu potwierdzającego jej tożsamość. Wiąże się to z koniecznością przygotowania odpowiedniej dokumentacji i dostarczenie jej w urzędzie, w terminie niezwłocznym. Jednocześnie warto zwrócić uwagę, że dokument, w momencie zmiany danych, traci ważność w okresie 30 dni od momentu zmiany.  Usługa jest bezpłatna, a odebrać nowy dokument można jedynie osobiście.

Gdzie?

Najprościej odpowiedzieć, że w najbliższym urzędzie miasta i gminy i co ważne, nie musi być to „nasz” urząd, a więc ten, w którym jesteśmy zameldowani. Dodatkowo istnieje Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej, gdzie nie ruszając się z domu, możemy wszystko załatwić. Czas oczekiwania na wydanie nowego dokumentu, to standardowe 30 dni. Aby wyrobić sobie nowy dokument potwierdzający naszą tożsamość musimy przygotować:

  • wypełniony wniosek o wydanie dowodu osobistego (jego wzór można pobrać z urzędu lub pobrać ze strony internetowej placówki),
  • nasze aktualne, kolorowe zdjęcie, wydrukowane na papierze fotograficznym (po prostu u fotografa powiedzmy o jaki rodzaj zdjęcia chodzi, będzie wiedzieć na pewno jak prawidłowo je wykonać),
  • nasz dotychczasowy dowód – w celu potwierdzenia tożsamości,
  • odpis skrócony aktu małżeństwa z informacją o aktualnym nazwisku,
Paszport.

Sytuacja z paszportem jest nieco bardziej skomplikowana. W pierwszej kolejności, wniosek o wydanie nowego paszportu należy złożyć  w terminie 30 dni od wydania aktu małżeństwa. Jeśli nie zdecydujemy się na taki krok, to paszport automatycznie, zostanie unieważniony w okresie do dwóch miesięcy od  zmiany danych osobowych. Usługa wymiany paszportu kosztuje około 140 zł (cena może nieco się różnić, zwłaszcza że może przysługiwać nam zniżka – powinniśmy sami zorientować się w wybranym urzędzie, czy nam przysługuje).

Gdzie?

O ile sprawa z wyrobieniem nowego dowodu wydaje się prosta, o tyle uzyskanie nowego paszportu wymusza na nas konieczność osobistego stawienia się w placówce. Jest to niezbędne, ponieważ w trakcie starania się o paszport, musimy przejść przez odpowiednie procedury (na przykład pobranie odcisku palca). Czas oczekiwania, podobny jak wyżej. Wynosi około 30 dni, a odbiór nowego dokumenty, odbywa się tylko osobiście w placówce – dodatkowo musimy zabrać stary paszport, który zostanie nam zabrany.

Aby starać się o nowy paszport, osoba musi złożyć:

  • nasze aktualne zdjęcie, wydrukowane na papierze fotograficznym (po prostu u fotografa powiedzmy o jaki rodzaj zdjęcia chodzi, będzie wiedzieć na pewno jak prawidłowo je wykonać),
  • dowód wpłaty za opłatę paszportową i opłaty urzędowej,
  • ważny, dotychczasowy paszport,
  • odpis aktu małżeństwa,
Dowód rejestracyjny.

Podobnie jak w przypadku dowodu osobistego i paszportu, na złożenie wniosku o wydanie nowego dowodu rejestracyjnego mamy 30 dni od momentu wystawienia akty małżeństwa. Dokumentacja musi zostać złożona w miejscu, w którym wcześniej rejestrowaliśmy nasz pojazd – to samo dotyczy wszystkich składanych i wydawanych wniosków. Dowód może odebrać jedynie osoba, która stara się o jego wydanie. Nie mniej, istnieje od tego odstępstwo. Jeśli jesteśmy współwłaścicielem, to na miejscu muszą zgłosić się wszyscy współwłaściciele pojazdu.

Aby móc korzystać z pojazdu, w czasie czekania na nowy dokument, można złożyć wniosek o wydanie zaświadczenia uprawniającego do jazdy tymczasowej.

W celu złożenia wniosku o wydanie nowego dowodu rejestracyjnego, osoba musi przygotować:

  • wniosek właściciela pojazdu o wydanie nowego dowodu rejestracyjnego,
  • dotychczasowy dowód rejestracyjny,
  • ubezpieczenie OC – aktualne,
  • akt małżeństwa – dzięki temu potwierdzamy zmiany danych osobowych,
  • dowód osobisty lub dokument potwierdzający tożsamość,
  • karta pojazdu – o ile taką posiadamy,
  • Dowód opłaty urzędowej:
    • 55 zł za wymianę dowodu,
    • 17 zł – dotyczy pełnomocnika,
    • około 20 zł – w przypadku wydania tymczasowego pozwolenia na korzystanie z pojazdu,
Prawo jazdy.

Prawo jazdy należy wymienić w terminie nie przekraczającym 30 dni od momentu wydania aktu małżeństwa. Nowy dokument powinien być gotowy w czasie nie dłuższym niż 14 dni (z reguły jest to 10 dni maksymalnie). Odebrać dokument można jedynie osobiście lub wskazany przez nas pełnomocnik.

Aby móc strać się o wydanie nowego prawa jazdy, osoba musi spełnić poniższe kryteria:

  • wniosek o wydanie nowego prawa jazdy,
  • nasze aktualne, kolorowe zdjęcie, wydrukowane na papierze fotograficznym (po prostu u fotografa powiedzmy o jaki rodzaj zdjęcia chodzi, będzie wiedzieć na pewno jak prawidłowo je wykonać),
  • dowód potwierdzający naszą tożsamość,
  • dotychczasowe prawo jazdy,
  • orzeczenie lekarskie – jeśli obecne wygasają,
  • Dowód opłaty urzędowej:
    • przy staraniu się o wydanie nowego prawo jazdy, musimy przygotować się na opłatę w wysokości około 100 zł. Z reguły opłata odbywa się w placówce w kasie.
Gdzie?

Jeśli chcemy uzyskać nowe prawo jazdy, to wniosek o jego wydanie należy złożyć w urzędzie miasta, odpowiadającemu naszemu zameldowaniu lub w starostwie.

Banki, miejsce pracy i miejsce zameldowania.

Odwiedźmy tez bank ZaprosNaSlub

Nie należy zapominać o reszcie placówek, które również powinny zostać poinformowane o zmianie nazwiska. W pierwszej kolejności powinniśmy udać się do najbliższej siedziby naszego banku, w celu zaktualizowania naszych danych osobowych. Jest to potrzebne zwłaszcza do korespondencji oraz wzoru nowego podpisu, który zawsze jest porównywany, w trakcie jego składania. Sam proces jest dość szybki i przyjemny. Banki z reguły posiadają w krótkie formularze, a od nas wymagany jest jedynie dowód osobisty. Na miejscu można również zdecydować się na otwarcie wspólnego konta, lokaty lub funduszu emerytalnego. Nie mniej,  po szczegóły najlepiej udać się do placówki banku.

O zmianie danych osobowych, powinniśmy również poinformować instytucje i firmy związane z naszym miejscem zamieszkania. Do takich należy na pewno spółdzielnia mieszkaniowa, gazownia, elektrownia, dostawcy internetu i inni. Nasze aktualne nazwisko jest dla nich ważne, ponieważ muszą wiedzieć, czy osoba na którą wystawiane są rachunki/faktury, wciąż nim się posługuje.

Pracodawca również  powinien zostać poinformowany o zmianie danych. Jednak w tym przypadku, z reguły, nie niesie to ze sobą żadnych formalności.


Zdjęcia:
Lanty w serwisie Unsplash
Crew w serwisie Unsplash

Wpisy powiązane:
Formalności i dokumenty do ślubu kościelnego
Ślub cywilny. Jakie formalności i dokumenty trzeba przygotować?

Następny artykuł:

Polub Nas na FB

Zapraszamy do
Naszego sklepu

Sprawdź Ofertę →